Monday, March 17, 2014

Si Muka Plastik


Dia senyum.
Dia ketawa.
Dia bercakap.
Dia mendengar masalah orang lain.
Tapi,
orang tak tahu.
Dalam diam,
dia simpan sendu tangisannya.
Seringkali memikirkan,
masalahnya sendirian.
Terhadap apa yang telah dia lakukan.
Terhadap masa depannya.

Selalu macam ni?
Aku juga. Selalu kerap. Terlalu kerap.
Bukan aku berpura-pura, tapi tiada yang akan memahami situasi aku.
Tiada. Melainkan, orang itu sudah pernah berada dalam situasi getir yang aku hadapi.

Dan aku selalu
macam ni.

Aku rasa, yang faham mungkin cuma Allah Azza Wa Jala.
Dan, dia seorang.
Bila dia,


Dan cakap;
"Sabar, ini semua ujian untuk kita."
Segala perlakuan, percakapan & nasihat dia,
aku semat dalam hati.
Dia benar.


13 comments:

  1. jgn sedih :) semua itu ujian.. Allah bersama orang2 yang sabar

    ReplyDelete
  2. puisi yg menarik.. kdg2 akak pon mcm tu.. sudi dgr masalah org..tp bile kite nk luahkan, tak mampu plak nk terluah.. ALLAH lebih mengetahuinyee..

    ReplyDelete
  3. kadang2 kak muni pon macam dalam gambr kartun tu . . senyum tapi hakikat dalam hati sedih . . kdg2 biar diri sendiri rsa duka asalkan org sekeliling gembira . tapi percya la semua tu buat diri kita kuat :)

    ReplyDelete
  4. kadangkala ada juga rasa macam tu.. hanya kita dan Allah je yang tahu..

    ReplyDelete
  5. sejak tahun lepas, saya prefer diamkan aje jika ada masalah.. kalau betul xtahan, selalunya cik abam tempat luahkan segalanya.. sebab saya susah nak percayakan orang lain. dan mak wajib tahu jika saya ada masalah. :)

    ReplyDelete
  6. betul tu..tak siapa faham kita selain Allah s/w/t

    ReplyDelete
  7. keep calm and live your life =D Allah can always hear us .

    ReplyDelete
  8. hm. bila rasa macam tu. ee decide nak diam je. senyap.
    kalau bercakap pun bukan ada yang faham. risau condemn kita lagi ada TT__TT

    ReplyDelete
  9. luaran senyum, dalam spe yang tahu .__.

    ReplyDelete