Thursday, February 13, 2014

13 perkara yang jangan dilakukan dalam persahabatan

Hai korang!
Entry kali ni pasal persahabatan. Mesti semua orang ada kawan kan? Mustahillah tak ada.
Kali ni aku nak kongsi, perkara-perkara yang tak sepatutnya berlaku dalam persahabatan korang kalau nak 
kekal lama!


1) TERBURU-BURU - Sekiranya berlaku salah faham antara korang dalam perhubungan, jangan bertindak terburu-buru membuat keputusan sebaliknya berbincang dan selidik dahulu agar tidak menyesal di kemudian hari.

2) MENDESAK - Jalinkan perhubungan persahabatan dengan penuh ketenangan. Beri kebebasan untuk sahabat korang membuat pilihan atau keputusan dan jangan mendesak.


3) PENTINGKAN DIRI SENDIRI - Dalam membuat sesuat keputusan, fikirkanlah hati dan perasaan sahabat korang juga. Sebaiknya kongsi masalah dan saling membantu anttara satu dengan yang lain agar korang tidak dikatakan sebagai pentingkan diri sendiri.

4) HIPOKRIT - Di depan kawan bukan main baik lagi, tapi bila di belakang macam-macam yang dikatakan, diumpatkan. Mengutuk sahabat sesuka hati. Kenapa nak jadi hipokrit? Apa guna bersahabat sekiranya ada sikap sedemikian. 

5) BERDENDAM - Buang yang keruh ambil yang jernih. Sifat pemaaf perlu ada dalam perhubungan persahabatan. Jauhi dari perasaan dendam yang merugikan diri sendiri.

6) CELUPAR - Jaga mulut dan jangan bercakap sesuka hati. Tak semestinya bila dah jadi sahabat korang boleh cakap sesuka hati korang! Utamakan etika dalam komunikasi dalam perhubungan.

7) TALAM DUA MUKA - Sikap bermuka-muka adalah perosak nombor satu dalam perhubungan. Depan cakap lain, belakang cakap lain.Bahaya kalau ada sahabat macam ni.

8) SAMBIL LEWA - Bersungguh-sungguh ketika mendengar keluhan dan cerita dari seorang sahabat. Jangan bersikap sambil lewa sehingga korang dianggap oleh sahabat korang sebagai sahabat yang tak berhati perut.

9) CEMBURU - Sekiranya melihat kejayaan seorang sahabat, ucapkan tahniah kepadanya dan kongsi kegembiraan bersama-sama. Jauhi sifat cemburu. Mungkin hari ni hari dia, esok atau lusa tiba pula hari korang memperoleh kejayaan!

10) DENGKI - Kenapa nak dengki? Setiap orang ada kelemahan dan kelebihan. Begitu juga dengan korang dan sahabat. Terima je kelebihan dan kekurangan masing-masing agar hubungan persahabatan tu kekal lama!

11) MENGKRITIK - nak kritik ada caranya. Tak salah jika korang ingin tegur sikap sahabat korang. Tapi gunalah bahasa yang lembut dan jangan sampai menyinggung perasaannya.

12) KEDEKUT - Jangan terlalu berkira. Hari ni mungkin hari dia ditimpa kesusahan. Esok mana tahu hari korang pula. Jadi bantulah sahabat yang memerlukan seadaanya. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing.

13) COPYCAT - Sahabat bukan bermaksud kembar. Bina identiti masing-masing kerana tak semua orang dirinya suka ditiru oleh orang lain. Mungkin sahabat korang tak mahu dirinya dibayangi dengan sahabat sendiri.

Ok, setakat itu sahaja. Kalau sayangkan persahabatan, praktikkan perkara-perkara di atas!
Adios xx_

No comments:

Post a Comment