Monday, February 24, 2014

Laman Sosial

Assalamualaikum, hello, hi korang!

Segalanya di hujung jari. Yeah, hari ni segala-galanya di hujung jari. Taip-klik-dapat. Nak berhubung dah tak perlu nak pakai surat, pakai burung merpati (cehh, aku tak pernah cuba) macam zaman dulu-dulu. Sekarang ni burung merpati pun masih wujud jugak, tapi dah canggih, namanya Twitter. Betul?

Tapi sayang,
segalanya yang canggih ini tidak digunakan dengan cara yang betul oleh sesetengah pihak. Selalunya, budak-budak sekolah yang ber IQ rendah berkongsi benda-benda tak senonoh tu di Internet. Ingat orang suka ke tengok aksi panas korang tu dik? Menyampah ada, siap kena kutuk lagi. Ambil gambar berpeluklah, comolot lah, cium kaki girlfriend (aku rasa dah serupa lembu, tapi lembu lagi pandai rasanya dari kau) & segala macam benda yang tak senonoh juga yang nak ditayangkan (bangga barangkali). Dari kongsi gambar-gambar sedemikian rupa, baik kau kongsi sesuatu yang boleh menambahkan saham pahala kau.


Cakap pun tak guna, kalau jenis jenis manusia yang macam ni sudah tentunya masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Malas nak ulas panjang lebar, masing-masing dah besar mesti tahu baik buruk.

Baiklah, sebenarnya aku nak kongsi laman sosial yang aku gunakan. Aku rasa, terlalu banyak aplikasi penghubung sesama manusia ni wujud. Tapi aku pakai berapa kerat je. Malas nak pakai banyak-banyak, sama je fungsi dia. Antara yang aku pakai :-

Facebook : Suatu ketika dahulu popular, tapi sekarang seolah dipandang sepi. Kesian. Aku mula guna benda ni masa tahun 2010. Sekarang dah slow, dah tak rajin update.

Twitter : Burung yang paling popular. Aku seorang yang gila tweet (korang yang ada Twitter pun mesti sama jugak). Apa yang aku rasa, tweet. Nampak, tweet. Tapi tak banyak mengarut, merepek, mencarut ya. Berpada-padalah juga.

Blog : Yang ni, sebenarnya aku dah pernah buat blog suatu ketika dahulu. Tapi aku dah padam (kes aku tak pandai cari followers, masih budak hingusan dan banyak sangat merepek). Tapi kini, aku kembali berblogging!

WeChat : Aplikasi ni sangat terbaik. Kenapa? Korang tak boleh batak hot kat situ. Hahaha. Yang boleh tengok moment korang punya like, cuma korang sorang je. Orang lain tak boleh (melainkan kalau ada mutual friend)

Instagram : Baru juga pakai, tapi Insta aku banyak gambar makanan yang menggiurkan. Mampu membuatkan perut korang berkeroncong kalau tengok lama-lama. Hahaha. Ya, aku suka makanan!

Apa-apa pun, janganlah salah gunakan lama sosial ni. Nanti korang sendiri malu (melainkan kalau muka korang tu jenis tembok China, memang tak tahu malu!)

P/s: Bila aku kata dah follow korang, tapi belum sebenarnya sila beritahu di cbox. Maklumlah, pandai terlepas pandang juga. Sebab terlalu banyak bloggers yang aku follow bila blogwalking. Kerana aku insan biasa.
Adios, xx_


1 comment:

  1. hihi. samalah kita. tapi tak pandai guna wechat. malas pon ada. tak suka sangat bersosial (barangkali). Follow twitter nak? (cehh, promote) @AyuniSARA_

    ReplyDelete