Thursday, February 20, 2014

PANTANG LARANG

Assalamualaikum & hi korang.

Hm, nampaknya blog aku masih tak ada kemajuan (tepuk tangan). Followers belum bertambah lagi (walaupun aku dah minta orang followback aku semula). Orang yang sudi follow aku balik pun sorang je (Alhamdulillah). Mungkin aku kurang singgah ke blog orang dan blogwalking, sebab tu tak ramai yang sedar tentang kewujudan blog aku ni (tak mengapa).

Baiklah,
hari ni, izinkan aku merepek boleh? (walaupun aku sedar tak ada pun yang nak baca!)
Ada aku kisah?

Pantang larang orang dulu-dulu ni. Ada betulnya jugak kan?
Nak bagi contoh, terlalu banyak. Korang pun mestilah tahukan apa pantang larang?
Mesti ada yang masih ikut pantang larang orang dulu-dulu ni. Macam aku. Hikss.


Antara pantang larang orang tua-tua dulu ialah :-

"Anak dara jangan menyanyi kat dapur, nanti kahwin dengan orang tua."

Haa, sebenarnya tak lah betul sangat pun kahwin dengan orang tua. Maksudnya kat sini, jangan menyanyi masa memasak, nanti air liur masuk dalam masakan. Ye la, dah seronok menyanyi mana sedar air liur memercik keluar. Hahaha.

"Jangan potong kuku waktu malam, nanti cepat mati."

Ni aku pernah dengar, sebenarnya bukan cepat mati (sebab aku selalau jugak potong kuku malam-malam, tak "mati" pun. Hehe.)

"Jangan balik lewat Maghrib, nanti kena sorok dengan hantu."

Haa, kena sorok dengan hantu tutt (sensor) katanya. Betul ke? Wallahualam. Sebenarnya kan tak elok kalau masih bermain bola kat padang tapi azan Maghrib dah berkumandang? Bukan saja-saja je muazin tu melaungkan azan tau! Kenalah hormat azan (bukan waktu Maghrib je, waktu lain pun kena hormat jugak)

Aku rasa, masih banyak lagi pantang larang orang tua dulu-dulu yang masih korang amalkan, betul?
Cuma persoalan aku di sini, masih relevan kah? Hehehe. Tepuk dada, tanya otak.

Adios xx_

No comments:

Post a Comment