Saturday, February 15, 2014

KITA DAN PASANGAN HIDUP

Entry kali ni,
aku nak sentuh mengenai, kita dan pasangan hidup. Tak kisahlah kat mana-mana pun sekarang ni,
semua orang mengimpikan nak ada pasangan hidup. Fitrah manusia, lelaki diciptakan untuk perempuan, perempuan diciptakan untuk lelaki (lain-lain kes aku tak nak sebut, nanti lain jadinya). Fitrah manusia, saling memerlukan antara satu sama lain. Bersyukur dengan Tuhan sebab kita dikurniakan perasaan untuk menyayangi manusia (eh, haiwan pun ada apa? Cuma mungkin berbeza)

Yang belum ada pasangan tu, apa lagi. Carilah (ingat macam beli sayur kat pasar ke?)
Jangan risau, Allah sudah berjanji setiap manusia itu dicipta berpasangan. Tak ada istilah keseorangan, lonely, forever alone semua tu. Cepat atau lambat pasangan kita tu hadir dalam hidup kita, itu Allah yang tentukan. Perancangan dan peraturan dari Allah itu, lebih indah bukan?



Baiklah, yang tengah hangat bercinta tu, setialah dengan pasangan korang. Tak susah pun nak setia. Janganlah seorang setia setengah mati, seorang lagi sibuk dok mengaku dia single (mohon clash je kalau pasangan korang macam ni, tak pun mohon jotos kepala dia 8 kali laju-laju).

Yang dah bertunang tu, Alhamdulillah. Korang berdua dah pun selangkah memasuki gerbang perkahwinan. Masa korang bertunang ni la korang nak kenal pasangan korang dengan lebih mendalam lagi. Kenal hati budi dia, perangai dia yang sebenar macam mana.

Bagi yang sudah berkahwin (ehem ehem), kekalkan kehangatan percintaan korang seperti mana sebelum korang berkahwin. Bukannya masa bercinta sweet tak ingat dunia, lepas kahwin hubungan hambar. Aish, tak bolehlah macam tu. Sepatutnya kena lebih manis dari gula (Ceh). Romantik kena kekalkan, manja-manja juga kena kekalkan. Tak salah kalau nak merajuk dengan suami/isteri korang. Kan sweet? Macam semangat je aku taip untuk orang yang dah kahwin ni (dah kahwin ke?).

Jawapannya aku telahpun bernikah. Alhamdulillah, syukur kepada Allah, walaupun jodoh datang dalam usia yang sangat muda dan mentah ni, aku berharap, aku dan pasangan dapat melayari bahtera perkahwinan ni sebaik yang mungkin, bukan untuk setahun dua tahun, tapi untuk selamanya hingga akhir hayat (aku tak main-main ya). Jadi, apa yang aku kongsikan untuk pasangan berkahwin ni, adalah untuk diri aku sendiri juga dan pasangan aku.

Buat yang putus cinta, break up tu, La Tahzan (jangan bersedih) mungkin si dia bukan untuk korang dan bukan jodoh korang. Jangan tunggu lama-lama, cari je la yang baru. Senang cakap, move on! Tak ada yang salahnya, jika bekas pasangan korang dah ada pengganti tapi korang masih ternanti-nanti (pedih?). Bina semangat dan motivasi untuk diri sendiri. Berkata dengan diri sendiri, "aku boleh dapat yang lebih baik dari si polan tu". "Ramai yang lebih baik dari si polan tu". In Sha Allah, dengan izinNya, korang akan dapat kekuatan untuk lupakan bekas pasangan korang.

Ha, korang bernasib baik (buat yang baca blog aku). Aku ada jumpa doa untuk memulihkan kecewa di hati korang tu. Memang kita boleh lupakan si dia, tapi kenangan yang kita lalui tu akan malar segar dalam ingatan (tapi lama-lama nanti lupa juga). Nak tunggu apa lagi? Amalkan. In Sha Allah, korang akan lupa pasal bekas pasangan korang tu. Aamiin.


Ok, semoga korang terhibur. 
Adios xx_

Gambar kredit: Pak Cik Google

2 comments:

  1. Thank you so much atas nasihat akak ;') I appreciate it. I wil try my best. Kita akan amalkan doa tu :) Love youuu

    ReplyDelete