Tuesday, February 25, 2014

TEMBAK TEPAT: Kecantikan Diri VS Kehendak Diri


Tadi aku baru je lepas belek surat khabar Harian Metro versi Sabah milik emak aku, main cilok je lepas tu pulangkan balik. Hehehe. Dalam banyak-banyak artikel kat surat khabar tu, di hadapan muka surat tu la yang paling menarik perhatian aku.

Kenapa?



Sebab sekarang ni fenomena 'membetulkan' wajah dah mula menular di kalangan artis Malaysia. Kes terjangkit dengan artis Barat dan Korea la. Aduh, muka dah elok-elok ada yang semula jadi handsome/cantik nak perbetulkan lagi buat apa? Dengan alasan, hidung senget lepas jatuh waktu persembahan la, masalah resdung la. Macam-macam. Kalau bukan Islam buat macam tu, aku tak kisah. Tapi yang beragama Islam? Eh, kan berdosa mengubah ciptaan Allah.

Tak salah nak kelihatan cantik dan manis di hadapan orang ramai, tapi janganlah terlalu mengikut kehendak diri. Terang lagi bersuluh, nafsu. Nafsu membuak-buak nak cantik. Bagi aku, lebih baik memakai mekap tebal berinci-inci (bila ditampar muka beliau boleh jerebu sekeliling) berbanding perbetulkan muka ni.

Bagi aku, kecantikan asli itu lebih indah berbanding yang dimasukkan segala macam benda kat muka tu. Bersyukur dengan raut wajah yang Tuhan dah berikan. Kena la jaga elok-elok. Bersyukur juga sebab kita diciptakan sempurna, tak ada cacat cela jadi tak perlu nak perbetulkan bahagian itu ini.

Apa yang aku nak cakap, tahan la kehendak diri terhadap keobsesan nak kelihatan cantik, yang asli itu lebih cantik. Percayalah.

Adios, xx_

9 comments:

  1. Replies
    1. tapi sayangnya ramai yang obses pada yang palsu.

      Delete
  2. kecantikan dalaman tu lagi penting yedak? ehehe =3

    ReplyDelete
  3. betul tu sis... Allah sudah jadikan kita sebaik2 ciptaan... tak perlulah mo mengubahnya...
    TQ follow kak...kak follow sni juga..:)

    ReplyDelete
  4. kadang2 tngok mka artis yang ubah suai ni dah nampak pelik . . mcm muka bengkak kena tumbok pon ada. . hahaha ;p

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha. tau takpe. Tapi itulah yang nampak cantik di mata mereka.

      Delete
  5. Tu lah kan...kesedaran tu belum ada. harap je ada otak (pengetahuan) tapi tak amal. hmmm

    ReplyDelete